Цитати та документи


Артхашастра[10]

Хай цар висловлює свою прихільність тим, хто будує корисні для місцевості зрошувальні споруди, мости на дорогах і споруди, що прикрашають села і захищають їх. Законний місячний відсоток – 11/4 пани з 100; торгівельний відсоток – 5 пан; для доставлених через ліси товарів - 10 пан, морем – 20 пан.

Не є гріхом, якщо варвар продає або закладає потомство, але арій не має бути рабом. Той, хто продав себе… виплативши ціну, отримує свободу. Штраф 12 пан з того, хто не відпускає раба на свободу (після отримання викупу). Лихо – це перешкода з боку властей, грабіжників, пожежі або повені. Товар вважається поганої якості, якщо він є позбавленим багатьох позитивних якостей або ж виготовлений людьми хворими. Хай працівник отримує плату відповідно до часу, витраченого на роботу.

Конфуцій [12]

Не робіть іншим того, чого собі не побажаєте. Тоді ні в державі, ні в родині не буде невдоволення. Коли держава управляється згідно з розумом, ганебні бідність і нестаток; коли держава не управляється згідно з розумом, то ганебне багатство й почесті. Секрет доброго правління: правитель да буде правителем, підданий – підданим, батько – батьком, а син – сином. Керуйте народом з достоїнством і люди будуть шанобливі. Ставтеся до народу по доброму й люди будуть працювати з ретельністю. Люди хочуть для себе багатства й слави; якщо те й інше не можна отримати чесно, треба їх уникати.

М. Туган-Барановський[8]

В історії людства не було прикладу більше геніального народу, ніж греки. Народ цей був нечисленний і заселяв країну, котра розмірами своїми була не більше якоїсь Полтавщини. А тим часом, людство ніколи не забуде Греції, бо Греція заклала підвалини всього того, з чого ми тепер живемо і чим ми пишаємося. На якому ж ґрунті зростало це? Мусимо відповісти, що ґрунтом цим було рабство. От через що навіть ліпши люди (Платон, Аристотель) з греків не могли собі уявити іншого суспільства, крім збудованого на рабській праці. Вони були упевнені, що рабство – це умова, без якої неможливий розвиток наук та мистецтва, і що відмовитись від рабства – значить вернутися до первісного дикунства.

Аристотель [1]

Природа бажає, щоб і фізична організація вільних людей відрізнялася від фізичної організації рабів: в останніх тіло могутнє, придатне для виконання необхідних фізичних робіт; вільні ж люди тримаються прямо й не здатні до виконання подібного роду робіт, зате вони придатні для політичного життя... Тому корисно й рабові й панові взаємне дружнє ставлення, раз їхні взаємини ґрунтуються на природних засадах; а в тих, у кого це не так, але відносини ґрунтуються на законі й насильстві, відбувається зворотне.

Ясно, що мистецтво наживати статок не тотожно науці про домогосподарство: в одному випадку мова йде про отримання коштів, в іншому – про користування ними.

У кожній державі є три частини: дуже заможні, украй незаможні й треті, що знаходяться посередині між тими й іншими. Так як згідно загальноприйнятій думці, помірність і середина – найкраще, то, мабуть, і середній статок із всіх благ усього краще.

Після землеробської народної маси найкращий народ той, де люди є пастухами й живуть скотарством.

Марко Варрон [9]

Засоби праці діляться на три частини: знаряддя, що розмовляють, що видають нечленороздільні звуки й знаряддя німі; до тих, що розмовляють, відносяться раби, до тих, що видають нечленороздільні звуки, – воли, до німих – вози.

Колумела Луций [11]

Єдиний чистий і шляхетний спосіб збільшити своє майно – сільське господарство. Мати у своєму володінні треба стільки, щоб стати панами, а не звалювати тягар на себе самих і не виривати в інших можливість користуватися землею.

Потрібно, щоб пан проявляв турботу про все, і особливо про людей. Останні – або колони, або раби. Варто намагатися втримати колонів, якщо нам за допомогою наших рабів обробка землі не вигідна.

 

Питання для самоконтролю

1. Якими подіями був відзначено «осьовий час» у розвитку людської цивілізації.

2. Назвіть варіанти економічних моделей розвитку, характерних для Древньої Греції.

3. Перелічить основні фактори, що істотно вплинули на розвиток економіки Древнього Рима.

4. Проаналізуйте кризу рабовласницької системи господарства Давнього Рима за наступними параметрами:

а) які причини обумовили різке зниження продуктивності праці рабів у перші сторіччя н.е.;

б) що являла собою рабовласницька латифундія й чому власники змушені були переходити до колонату;

в) що таке система колонату й чому економічні відносини, властиві їй, ми називаємо «протофеодальними»?

5. Які основні економічні ідеї й погляди відбиті в літературних пам'ятках країн Давнього Сходу й античних держав?

6. У чому суть вчення Аристотеля про економіку й хрематистику?

План семінарського заняття

1. «Осьовий час» і його роль у формуванні Східної й Західної цивілізацій, їх корінні розбіжності.

2. Східна цивілізація і її характеристика в «осьовий час». Економічна думка Давньої Індії. Економічна думка Давнього Китаю (конфуціанство, легізм).

3. Зліт і падіння економіки античного світу і їх відбиття в працях античних мислителів.

 

Теми повідомлень

1. Розвиток соціально-економічних відносин в «осьовий час» у давньосхідних державах – Індії й Китаї.

2. Криза рабовласницької системи господарства і її відбиття в працях античних мислителів.

3. Античні міста-поліси Північного Причорномор'я.

4. Економічні погляди Аристотеля і їхнє наукове значення.

 

Тести



Дата добавления: 2020-10-14; просмотров: 361;


Поиск по сайту:

Воспользовавшись поиском можно найти нужную информацию на сайте.

Поделитесь с друзьями:

Считаете данную информацию полезной, тогда расскажите друзьям в соц. сетях.
Poznayka.org - Познайка.Орг - 2016-2024 год. Материал предоставляется для ознакомительных и учебных целей.
Генерация страницы за: 0.009 сек.