ОСНОВИ СИСТЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ VISUAL BASIC
План лекції:
3.1. Елементи системи програмування Visual Basic
3.2. Робота у вікні коду
3.3. Використання змінних у програмі
3.4. Константи: змінні, які не змінюються
3.5. Функції Visual Basic
3.6. Арифметичні вирази
3.7. Логічні вирази
3.8. Структура процедури Visual Basic
3.9. Оператори системи програмування Visual Basic
3.1. ЕЛЕМЕНТИ СИСТЕМИ ПРОГРАМУВАННЯ VISUAL BASIC
Програми в Visual Basic керуються подіями. Для кожного об'єкта в системі визначений перелік подій, що його стосується. Реакцію на дії можна запрограмувати. Для цього за допомогою редактора коду створюються процедури обробки подій.
& – об'єднання рядків ;
Mod – залишок від ділення.
Операції \, Mod, & – корисні в спеціальних математичних формулах при обробці текстової інформації.
Таблиця 3.Елементи системи програмування
№ п/п | Символ | Пояснення |
I | ||
А-Z(а-z) | Букви латинського алфавіту | |
II | ||
0-9 | Арабські цифри від 0 до 9 | |
III Знаки арифметичних операцій | ||
+ | Плюс | |
- | Мінус | |
* | Множення | |
/ | Ділення | |
\ | Цілочислове ділення | |
^ | Піднесення до степеню |
IV Роздільні знаки | ||
. | Крапка | |
, | Кома | |
: | Двокрапка | |
; | Крапка з комою | |
‘ | Апостроф | |
" | Лапки | |
( | Дужка, що відкривається | |
) | Дужка, що закривається | |
V Символи для об'яви типу даних | ||
% | Цілі | |
& | Довгі цілі | |
! | Дійсні звичайної точності | |
# | Дійсні подвійної точності | |
$ | Символьні | |
VI Знаки відношень | ||
= | Дорівнює | |
> | Більше | |
< | Менше | |
>= | Більше або дорівнює | |
<= | Менше або дорівнює | |
<>, >< | Не дорівнює |
3.2. РОБОТА У ВІКНІ КОДУ
Всі процедури обробки події в Visual Basic реалізуються у вікні коду (рис.3.1). Для відображення цього вікна необхідно виконати наступні дії:
1. відкрити нову форму Visual Basic (рис.2.2).
2. на панелі інструментів Стандартная натиснути кнопку Исследователь программы.
У вікні, що з'явиться, натиснути кнопку Просмотреть код. Відкриється вікно Проект1-Форма1 (Код) (рис.3.1).
Рисунок 3.1.Вікно коду
Блок коду, що зв'язаний з об'єктом інтерфейсу, називається процедурою події Visual Basic. Це дозволяє також відкривати вікно коду подвійним клацанням на елементі управління у формі. У верхній частині вікна є два списки вибору об'єкту (Общее) та події (Описание), на які буде реагувати програма. Обравши ім'я об'єкту та ім'я коду події, у вікні змісту одержимо "заготовку", яка складається з дужок операторів – об'яви процедури та кінця процедури. Ім'я процедури створюється з імені об'єкта та назви події. Між ними потрібно вписати команди обробки події.
Приклад. Після вибору об'єкта Комманда1 та події Click, відкриється вікно коду процедури Private Sub Комманда1_Click (рис. 3.1). Тіло процедури (програми) записується між заголовком і оператором End Sub.
Програма – це реалізація алгоритму в системі Visual Basic 6.0. Код програми – це послідовність команд (операторів). Команди містять ключові слова й параметри Visual Basic.
Основною структурною одиницею програми є рядок. В одному рядку може бути записано декілька команд. При цьому команди розділяються символом (:). Інколи команда доволі довга і не входить в один рядок. В цьому випадку використовується символ переносу рядка (_). Символу переносу рядка повинен передувати пропуск.
Зауваження! Не дозволяється розбивати переносом рядкові константи. У програмі використовуються коментарі, які пояснюють дії команд. Коментар – це довільний текст після знаку апострофа.
Редактор коду відслідковує зміст введеного тексту і надає допомогу: виділяє кольором ключові слова, автоматично вставляє потрібні пропуски і прописні літери.
Редактор виділить кольором і видасть повідомлення при намаганні перейти до наступного рядка, якщо поточний рядок вміщує помилки.
Якщо ввести ім'я керуючого елемента і рядом поставити крапку, то випливає список властивостей і методів елемента для вибору. Використання списку суттєво полегшує роботу. Вибір можна завершити натисканням клавіші Enter. При цьому обране слово додається до тексту, курсор переміщується на наступний рядок або Ctrl+Enter, тоді курсор залишається в тому ж рядку.
Виділені фрагменти тексту можна переносити і копіювати. Доступні всі операції з буфером обміну, вставка тексту з файлу і інші команди меню Правка. Можлива настройка редактора в діалозі Options на вкладці Editor меню Tool.
Після запуску процедури на виконання (кнопка Начать на панелі Стандартная) отримаємо результати.
Вихід з програми
Оператор End негайно закриває додаток. Після оператору End не виконується жоден код і не відбувається жодна подія.
3.3. ВИКОРИСТАННЯ ЗМІННИХ У ПРОГРАМІ
Змінна – іменоване місце в пам'яті комп'ютера, яке має ім'я (ідентифікатор) та значення.
Ідентифікатор – це послідовність букв, цифр та спеціальних символів (!. $, @, %, &), що починається з букви. Довжина ідентифікатора ≤ 20 символів. Ім'я не повинно вміщувати крапку, співпадати з ключовим словом Visual Basіс, повинно бути унікальним в межах області видимості.
Інколи необхідно зберігати деякі значення під час виконання програми. Для цього змінні різних типів оголошуються за допомогою оператора об'яви змінних.
Формат:
Повний синтаксис оголошення змінних:
Public / Private / Dim <ім'я змінної> [As <ім'я типу>]
У квадратні дужки узята необов'язкова частина команди. Знак / замінює слово "або".
Перше ключове слово визначає область видимості змінної:
Public– глобальне (відкрите), доступне всьому додатку;
Private– доступна на рівні модуля форми;
Dim – змінна доступна на рівні модуля форми або тієї процедури, де була об'явлена.
Область визначення змінних
Дуже важливою характеристикою змінних є область їх визначення. В Visual Basic є три види областей визначення, які характеризують доступність змінної.
Локальні змінні, які визначаються всередині процедури або функції. Вони доступні тільки всередині цієї процедури. Локально об'явлені змінні при виході з процедури вилучаються з пам'яті, та при новому виклику процедури ініціалізуються заново, їх зміст при цьому не зберігається, що не завжди доцільно. Локальні змінні потрібно описати всередині цієї процедури з ключовим словом Dim.
Змінні контейнера визначаються в секції (General) (Declarations) і доступні тільки всередині відповідного контейнера (форми, модуля або класу).
Глобальні змінні визначаються в секції (General) (Declarations) модуля. При цьому замість оператора Dim використовується зарезервоване слово Public. Глобальні змінні доступні у всіх модулях і процедурах проекту. При запобіганні помилок в програмі і для підвищення її ефективності всі змінні, що використовуються в програмі, повинні бути оголошені із зазначенням типу даних (табл. 4). При оголошенні змінних їм відводиться місце в пам'яті, визначається спосіб зберігання. Тип змінної також може бути визначений за допомогою суфікса.
Типи даних
Таблиця 4. Типи даних Visual Basic
Тип даних | Розмір | Діапазон значень | Префікс | Символ |
Integer (ціле) | 2 байта | Від -32 768 до 32 767 | Int | % |
Long Integer (Довге ціле) | 4 байта | Від -2147483648 до 2147483647 | Lng | & |
Single-precision Floating point (Одинарної точності з плаваючою десятковою крапкою) | 4 байта | Від -3.402823 Е 38 до 3.402823 Е 38 | Sng | І |
Double precision Floating point (Подвійної точності з плаваючою десятковою крапкою) | 8 байт | Від 1.797693134862320Е308 до 1.797693134862320Е308 | Dbl | # |
Currency (Грошові одиниці) | 8 байт | Від-922337203685477.5808 до 922337203685477.5807 | Cur | @ |
String (рядок) | 1 байт на символ | Від 0 до 65 535 символів | Str | $ |
Boolean | True False | Bln | ||
Date (Дата) | 16 байт | Від 1.01. 100 до 31. 12.999 | Dtm | |
Variant (Варіант) | (для чисел) 22 байта + 1 байт на символ | Для всіх типів даних (встановлюється по замовчуванню в операторах описання) | Vnt(var) |
Таблиця 5. Приклади оголошення змінних
Тип даних | За допомогою типа даних | За допомогою суфікса |
Ціле | Dim x AS Integer | Dim x % |
Дійсне одинарної точності | Dim x As Single | Dim x! |
Дійсне подвійної точності з плаваючою десятковою комою | Dim x AS Double | Dim x # |
Варіант | Dim x |
Зауваження! Змінну можна оголосити без використання оператора Dim (неявний опис) за допомогою оператора присвоювання: х =- 5.6; у="Іванов".
Якщо в подальшому ім'я змінної буде введено невірно, то Visual Basic не виявить помилки.
Приклад. Виконаємо процедуру, замінюючи в ній опис даних.
1) Dim x AS Double, у AS Double ' Дійсне подвійної точності з плаваючою десятковою комою
х=1.78631598770806 у=1.959426478990327
2) Dim x!, у! ' Одинарної точності з плаваючою десятковою комою
x= 1.786316 у= 1.959427
3) Dim x@, у@ ' Грошові одиниці
х=1.79 у=1.96
4) Dim x AS Integer , у AS Integer ' Тип даних ціле
х=2 у=2
3.4. КОНСТАНТИ: ЗМІННІ, ЯКІ НЕ ЗМІНЮЮТЬСЯ
Якщо в програмі використовується змінна, значення якої ніколи не змінюється, то краще використовувати замість змінної константу. Константа являє собою умовне ім'я, що використовується замість числа, або текстового рядка, що не підлягає зміні. Дія константи схожа з дією змінної, але її значення не може бути змінено в процесі використання програми. Константи оголошуються за допомогою ключового слова Const.
Повний синтаксис оголошення:
Public/ Private I Const < ім'я > [ AS < ім'я типу > | = < значення >
Приклад.
Const Pi=3.14159
Щоб константа була доступна всім процедурам програми, необхідно створити її в стандартному модулі, записавши ключове слово Public перед описанням константи.
Приклад.
Public Const As Single Pi=3.142
3.5. ФУНКЦІЇ VISUAL BASIC
Стандартні типи функцій
Функція – це оператор, що виконує певні дії та повертає результат роботи у програму. Функція може мати один або кілька аргументів, які беруться в дужки і відокремлюються між собою комами.
Стандартними стосовно Visual Basic 6.0 називаються такі функції, обчислення яких є складовими компонентами системи Visual Basic.
По призначенню вбудовані функції поєднуються в наступні групи:
• фінансово-математичні функції;
• функції перетворення типу;
• математичні функції;
• функції статуса;
• функції обробки рядків;
• функції дати та часу;
• функції для роботи з масивами;
• функції для роботи з файлами.
Дата добавления: 2021-11-16; просмотров: 275;