Метод заміни площин проекцій


 

У багатьох випадках розв’язання задачі значно спрощується, якщо прямі лінії, площини, елементи геометричних фігур займають окреме положення.

Переміщення геометричної фігури із загального положення в окреме можна виконати двома шляхами:

1 Переміщенням площин проекцій у положення, відносно яких плоскі фігури займали б окремі положення.

2 Переміщенням плоскої фігури в просторі в окреме положення відносно нерухомих площин проекцій.

 

Перший шлях лежить в основі методу заміни площин проекцій, а другий – в основі інших методів.

Суть методу полягає в тому, що самі геометричні фігури не змінюють свого положення, а в системі площин проекцій П2 та П1 послідовно замінюють одну, дві або більше площин проекцій. При цьому нова площина проекцій має бути перпендикулярною до тієї площини проекцій, яка залишається незмінною, а відносно плоских геометричних фігур вона повинна бути паралельною або перпендикулярною.

На рис. 1.4.1 зображена умовно перспективна модель проекціювання точки А на дві взаємно перпендикулярні площини проекцій П1 та П2, а також на додаткову площину П4, яка перпендикулярна П1. У результаті утворилась нова система площин проекцій зі своєю віссю проекцій х14, як наслідок перетину площин проекцій П1 та П4. Положення горизонтальної проекції А1 точки А залишається без зміни, оскільки точка А та площина П1 не змінювали свого положення в просторі. Для знаходження нової фронтальної проекції точки А-А4 достатньо виконати ортогональне проекціювання точки А на площину П4. Відстань нової фронтальної проекції А4 точки А від нової осі х14 дорівнює відстані від старої фронтальної проекції А2 точки А до старої осі х12: .

 

Рисунок 1.4.1

 

Для побудови комплексного креслення нова площина проекцій П4 обертається навколо осі х14 до суміщення з горизонтальною площиною проекцій П1 (рис. 1.4.2). Напрям обертання не впливає на результат розв’язання задачі. Обертання виконують таким чином, щоб не було накладання нових проекцій на старі.

 

 

Рисунок 1.4.2

 

Заміна горизонтальної площини проекцій П1 на нову площину П4 та побудова нових проекцій точки А в системі відбувається аналогічно розглянутому випадку. Тепер без змін залишається фронтальна проекція точки, а для побудови нової горизонтальної проекції А4 точки А необхідно зі старої фронтальної проекції точки опустити перпендикуляр (провести лінію зв’язку) на нову вісь х24 та відкласти на ньому від точки перетину з віссю х24 відрізок, що дорівнює відстані від горизонтальної проекції точки до осі х12 (рис. 1.4.3).

Розв’язання всіх задач методом заміни площин проекцій зводиться до розв’язання чотирьох основних задач:

1 Перетворення прямої загального положення в пряму рівня.

2 Перетворення прямої загального положення в проекціювальну.

3 Перетворення площини загального положення в проекціювальну.

4 Перетворення площини загального положення в площину рівня.

На рис. 1.4.4 зображено розв’язання перших двох задач перетворення прямої загального положення в пряму рівня та перетворення її в проекціювальну. У системі відрізок прямої АВ займає загальне положення. Для перетворення відрізка прямої в пряму рівня будуємо на довільній відстані від відрізка площину П4, яка паралельна проекції відрізка А1В1, а також ця площина .

   

 

Рисунок 1.4.3

 

 

Рисунок 1.4.4

 

Щоб отримати натуральну величину відрізка, від осі х14 відкладаємо відстані, що дорівнюють відстаням від точок А2 і В2 до осі х12. У системі відрізок прямої АВ стає прямою рівня і на площині проекцій П4 проекціюється в натуральному вигляді.

Для перетворення відрізка прямої рівня в проекціювальне положення необхідно перпендикулярно до прямої рівня провести нову площину П5, слідом якої буде х45. Проекція прямої у вигляді точки розміститься від осі х45 на відстані , що дорівнює відстані від проекцій А1 та В1 до осі х14.

Спільне розв’язання першої і другої задач дозволяє знаходити:

а) відстань від точки до прямої;

б) відстань між двома паралельними прямими;

в) відстань між перехресними прямими.

На рис. 1.4.5 зображено розв’язання третьої та четвертої задач перетворення площини загального положення в проекціювальну та перетворення її в площину рівня. При цьому здійснено дві заміни площин проекцій.

 

Рисунок 1.4.5

При першій заміні відсік площини (АВС) переведено в проекціювальне положення, а при другій заміні знайдено натуральну величину відсіку. Щоб перевести відсік у проекціювальне положення, необхідно в межах відсіку побудувати лінію рівня, бо для її перетворення в точку досить однієї заміни. На рисунку у відсіку проведено горизонталь АD, а нову вертикальну площину П4 побудовано перпендикулярно до горизонтальної проекції горизонталі (А1D1). У системі площин проекцій площина АВС перетворилась у проекціювальну площину і на площині проекцій П4 спроекціювалась у відрізок прямої В4С4. При другій заміні вісь х45 проводять паралельно відрізку В4С4, а від осі х45 відкладають відрізки, що дорівнюють відстані від точок горизонтальної проекції до осі х14.

У системі площин проекцій площина АВС перетворилась у площину рівня і на площині проекцій П5 спроекціювалась у натуральному вигляді А5В5С5.

Спільне розв’язання третьої та четвертої задач дозволяє знаходити:

а) натуральні величини плоских фігур;

б) відстань від точки до площини;

в) кути нахилу площини до площини проекцій;

г) відстань між паралельними площинами.

 

Гранні поверхні

 

Гранні поверхні утворюються за допомогою площин. Багатогранником називають просторову фігуру, обмежену замкнутою поверхнею, яка складається з відсіків площин, які мають форму плоских багатокутників. Багатокутники, які утворюють поверхню багатогранника, називаються гранями, сторони багатокутників – ребрами, а вершини – вершинами багатогранника.

В інженерній практиці найчастіше використовують такі багатогранники: піраміди, призми, призматоїди та правильні багатогранники.

Пірамідальна поверхня утворюється при переміщенні прямої твірної , яка проходить через сталу точку простору S та ковзає по замкнутій ламаній лінії m, яку називають напрямною (рис. 1.5.1). При перерізі цієї пірамідальної поверхні площиною утворюється піраміда.

 

S – вершина; SA, SB – бічні ребра; СВ, ВА – ребра основи; АВСD – основа; SAB – бічна грань
A
S
l
D
C
m
B

 

Рисунок 1.5.1

 

Пірамідаце багатогранник, основою якого є багатокутник, а бічні грані – трикутники, що мають спільну точку S – вершину піраміди.

Сукупність усіх ребер багатогранника називають його сіткою. Згідно з теоремою Ейлера для випуклого багатогранника існує залежність між числом граней Г, вершин В та ребер Р, яка має вигляд: Г + В – Р = 2.

Піраміда називається правильною, якщо в її основі лежить правильний багатогранник, а висота проходить через центр основи. Висота – це найкоротша відстань від вершини піраміди до площини основи. Бічні грані правильної піраміди – рівнобедрені трикутники.

На рис. 1.5.2 наведено приклад побудови на комплексному кресленні правильної піраміди, в основі якої лежить чотирикутник.

Будемо вважати, що задана фронтальна проекція К2 точки К, яка належить бічній грані SАD, яка є площиною загального положення. Точка належить площині, якщо вона належить якійсь прямій цієї площини. Виходячи з цього, проводимо через точки S2 і К2 пряму до перетину з фронтальною проекцією А2D2 у точці 12. Далі будуємо 11S1 і за вертикальною відповідністю К1. Профільну проекцію К3 будуємо, використовуючи проекційний зв’язок.

Будувати точки на поверхні можна за допомогою січних площин посередників. У даному випадку вибираємо горизонтальну площину рівня , яку проводимо через точку К.

Фронтальна проекція лінії перетину площини і грані SAD проходить через точки 22К2. Точка 2 належить ребру SA, тому знаходимо точку 21, через яку паралельно А1D1 будуємо горизонтальну проекцію лінії перетину і по вертикальній відповідності знаходимо К1 – горизонтальну проекцію точки К. Профільну проекцію К3 точки К будуємо, як і раніше.

Призматична поверхня утворюється при переміщенні прямої твірної по довільній напрямній m замкненій ламаній лінії так, що вона залишається паралельною заданому напрямку S (рис. 1.5.3).

 

Рисунок 1.5.2 Рисунок 1.5.3

 

Призмоюназивається багатогранник, який утворюється в перерізі призматичної поверхні двома паралельними площинами і Q. Якщо бічні ребра перпендикулярні до основи, то призма називається прямою і її бічні грані – прямокутники. Якщо бічні ребра не перпендикулярні до основи, то призма називається похилою і її бічні грані – паралелограми.

Призма називаєтьсяправильною, якщо в основі її лежить правильний багатокутник.

На рис. 1.5.4 наведено приклад побудови на комплексному кресленні прямої правильної трикутної призми, яка стоїть на горизонтальній площині проекцій П1.

Нижня і верхня основи є горизонтальними площинами рівня, тому їх горизонтальні проекції відображені в натуральну величину. Бічні ребра перпендикулярні до П1, тому бічні грані на горизонтальну площину проекцій спроекціювались у відрізки прямих, що співпадають із відповідними сторонами трикутника основи.

Площина є профільною площиною рівня, тому вона перпендикулярна до П2 і її фронтальна проекція вироджується в одну пряму.

Будемо вважати, що задана фронтальна проекція К2 точки К, яка належить бічній грані . Ця грань є горизонтально проекціювальною площиною, тому А1С1 має збиральні властивості і горизонтальна проекція К1 належить А1С1. Для побудови профільної проекції К3 точки К вимірюємо на П1 координату уК і відкладаємо її на лінії проекційного зв’язку праворуч від Z3.

 

Рисунок 1.5.4

Багатогранники називаються правильними, якщо усі ребра, грані, кути (плоскі, двогранні та просторові) рівні між собою, їх називають тілами Платона.

Існує п’ять таких правильних багатогранників:

- правильний чотиригранник (тетраедр), гранями якого є чотири рівносторонні трикутники (рис. 1.5.5);

- правильний шестигранник (гексаедр), або куб, складається з шести рівних квадратів (рис. 1.5.6);

- правильний восьмигранник (октаедр), гранями якого є вісім рівносторонніх трикутників;

- правильний дванадцятигранник (додекаедр) складається з дванадцяти правильних п’ятикутників;

- правильний двадцятигранник (ікосаедр), утворений із двадцяти рівносторонніх трикутників.

 

Рисунок 1.5.5

Рисунок 1.5.6

 



Дата добавления: 2016-09-06; просмотров: 4990;


Поиск по сайту:

Воспользовавшись поиском можно найти нужную информацию на сайте.

Поделитесь с друзьями:

Считаете данную информацию полезной, тогда расскажите друзьям в соц. сетях.
Poznayka.org - Познайка.Орг - 2016-2024 год. Материал предоставляется для ознакомительных и учебных целей.
Генерация страницы за: 0.016 сек.