Народження нових форм історичного пізнання.


Криза історичної науки. Народження нових форм історичного пізнання.

Як зазначалося у лекціях 1,2 і 5 наприкінці ХХ ст. відбулася криза класичного історизму.

Ця криза виявляє себе у глибокій внутрішній трансформації, яка проникає і на поверхню академічного життя –

· у важкій зміні поколінь,

· інтелектуальних орієнтаціях і дослідницьких парадигмах,

· самій мові історії.

Вплив марксизму на історіографію ХХ ст. був надзвичайно потужним. І це не може пояснюватися виключно політичними або ідеологічними мотивами. Справа в тому, що формаційний підхід дає непогано працюючу соціальну модель, яка

· дозволяє вивчати суспільний розвиток «через призму дії факторів об’єктивних, від людської волі і свідомості незалежних»(М. Барг);

· встановлювати певну періодизацію історії суспільства;

· розуміти історичний процес як законологічну послідовність етапів, що замінюють один одного;

· виявляти генетичні і причинні зв’язки між цими етапами;

· вивчати взаємодію між країнами і народами, що знаходяться на різних рівнях розвитку.

В той же час треба пам’ятати, що даний підхід, як і будь який інший, не є абсолютним, має певні кордони свого застосування, не діє при дослідженні усього спектру суспільних відносин

Сучасна історіографічна ситуація все частіше і впевненіше характеризується як постмодерністська. При порівнянні 60-70-х рр. ХХ ст. з сучасним етапом можна чітко виокремити системні ознаки цього нового явища

Ø Перш за все, і головне, принципові відмінності у розумінні

o характеру взаємовідносин історика з джерелом,

o предмету і способів історичного пізнання,

o змістом і природою отриманого історичного знання,

o форми викладу і подальші інтерпретації історичного тексту.

Ø Однією з найголовніших ознак змін стало інтенсивне використання в історичних роботах джерел літературного походження за допомогою теорій і методів, що були запозичені із сучасного літературознавства.

 

Народження нових форм історичного пізнання.

v Головний виклик постмодернізму історії спрямований проти її уявлення про історичну реальність і, відповідно, про об’єкт історичного пізнання. Таким чином історична реальність і об’єкт історичного пізнання виступають в новому тлумаченні

§ не як щось зовнішнє для суб’єкту, що пізнає, а як те, що конструюється мовною та дискурсивною практикою;

§ мова розглядається не як простий засіб відображення і комунікації, а як головний змістоутворюючий фактор, що детермінує мислення і поведінку.

 

v По-новому ставиться питання не тільки про можливу глибину історичного розуміння, але й про критерії об’єктивності і засобах контролю з боку дослідника за власною творчою діяльністю. Від історика вимагається

§ прискіпливіше вчитуватися у тексти,

§ використовувати нові засоби для того, щоб розкрити те, що приховується за прямими висловлюваннями, і розшифрувати зміст змін у мові джерела, на перший погляд, ледве помітних,

§ аналізувати правила і способи прочитання історичного тексту тією аудиторією, для якої він був призначений.

 

v Серйозні зміни у зв’язку з формуванням постмодерністської парадигми в історіографії відбуваються у сфері професійної свідомості і самосвідомості істориків. Цей виклик вимагає переглянути

§ традиційно складені уявлення про власну професію,

§ про місце історії в системі гуманітарно-наукових знань,

§ про її внутрішню структуру і статус її субдисциплін,

§ про свої дослідницькі завдання.

 

Міжнародна методологічна дискусія з цього приводу підняла питання:

· теорії "раціональності" й теоріі "ідеальних типів" (М. Вебера),

· проблеми об’єктивності історичного пізнання,

· логіка історичного пізнання Б. Кістяківського,

· утвердження принципів теоретичного і методологічного плюралізму.

 

Набувають подальшого розвитку нові школи і напрямки в яких формуються нові концептуально-теоретичні засади дослідження історії.

v Ідеологічна і доктринарна поразка марксизму сприяло розквіту і поширенню міжгалузевої аналітичної соціальної історичної науки –. Французької школи "Анналів" (М. Блок, Ф. Бродель, Л. Февр, Ж. Ле Гофф).

Ø Набули ключового значення поняття історичної структури і людини як соціального організму.

Ø Міждисциплінарний підхід ґрунтувався на використанні методів і досягнень суміжних наукових дисциплінантропології, соціології, психології, демографії, географії, біології, лінгвістики, історії мистецтва і літератури.

Ø Запропоновані підходи на засадах "Тотальної історії" і "Історичної довгочасності" сформували дослідницькі комплекси — "час", "простір", "шлюб", "сім’я", "дитинство", "сексуальність", "народна культура" тощо.

 

v Набуває значного поширення соціально-орієнтована історіографія США представлена "Прогресивними істориками" Ф. Тернером і Дж. Робінсоном. Головними парадигмами нового підходу стали –

Ø соціальний оптимізм і віра в процес модернізації.

Ø квантифікація (застосування економічних теорій, методів і моделей),

Ø розвиток історичної демографії й соціально-економічної історії,

Ø культурна історія в якій відбулося перенесення центру інтересу від структур і процесів на культуру, образи життя, внутрішні досвіди конкретних людей.

 

v "Критична соціальна історія" в Німеччині. Її представники Ф. Фішер, Х-У. Велер, Ю. Кока спираючись на спадщина М. Вебера й О. Хінтце та німецьку соціальну історію зорієнтували дослідження на проблеми

Ø індустріальних суспільств,

Ø людини в соціальній структурі суспільства,

Ø взаємозв’язок "цінностей" і внутрішнього досвіду,

Ø В основу було покладено порівняльно-історичні методи (Т. Шідер, Ю. Кока).

 

v Нова історична епоха висунула на перший план історичну науку постмодернізму. Це відбилося у трансформації модерних ідей у форматах запропонованих

Ø Л. Стоун "відродження історичного нарративу".

Ø "Метаісторія"Х. Уайта.

Ø "Історія повсякденностей", "Мікроісторія","Нова Культурна і Інтелектуальна історія", (К. Гінзбург, К. Поні, Ф. Бродель, П. Бурке, Н.З. Девіс, Х. Медік, Л. Нітхаммер та ін.).

Ø Історична Антропологія і Етнологія.

Ø "Нова історія жінок і гендерна історія".

 

Ці нова напрямки поставили перед дослідниками

· онтологічні та гносеологічні проблеми історії,

· проблему "історичного мислення" у філософії історії (Р. Колінгвуд).

· проблему теорія історичних циклів (О. Шпенглера і А. Тойнбі)

· проблему визначення концепції єдності світового історичного процесу (К. Ясперс),

· проблему сенсу в історії (К. Левіт, М. Мюллер, Ф. Фукуяма, Р. Козеллек),

· проблему аналітичної науково-теоретичної моделі раціонального пояснення історичних подій ("охоплючий закон" К. Гемпеля, "раціональне пояснення" У. Дрея).

· поняття "дисциплінарної матриці" Й. Рюзена.

 



Дата добавления: 2020-10-14; просмотров: 367;


Поиск по сайту:

Воспользовавшись поиском можно найти нужную информацию на сайте.

Поделитесь с друзьями:

Считаете данную информацию полезной, тогда расскажите друзьям в соц. сетях.
Poznayka.org - Познайка.Орг - 2016-2024 год. Материал предоставляется для ознакомительных и учебных целей.
Генерация страницы за: 0.012 сек.