Основні розміри кісті руки людини
Позначення | Розміри, см | ||
найбільший | середній | найменший | |
А Б В Г Д | 12,1 7,8 7,3 | 18,5 8,2 11,2 7,3 6,6 | 7,6 9,9 6,8 5,8 |
Мал….Основні антропометричні розміри людини.
Фізіологічні та психофізіологічні показники визначаються відповідністю конструкції об’єктів проектування наступним можливостям людини: силовим, енергетичним, фізіологічним і психофізіологічним (зоровим, слуховим, нюховим, дотиковим та смаковим).
Психологічні показники конструкції виробу визначаються відповідністю навиків людини (вже закріплених та тих, що вперше формуються) із сприйняття та переробки інформації. Психологічна відповідність визначається особливостями відчуттів людини.
На стадії виконання проектної пропозиції, виконується попередній ергономічний аналіз об’єктів. Стадія ескізного проекту характеризується пошуковим етапом ергономічної обробки конструкції, на якому, як правило, розглядають декілька варіантів рішень.
На даному етапі дизайнер повинен провести ретельний ергономічний аналіз аналогів та прототипів об’єктів проектування, а також детальний аналіз конкретних специфічних умов його функціонування (див попередній парагарф).
На пошуковому етапі, дизайнер визначає перші варіанти кольорового рішення об’єктів технологічної діяльності. Тому ергономічне дослідження на включає узгодження кольорового рішення з психофізіологічними даними сприйняття людиною кольору та кольорової гармонії, з урахуванням умов мікроклімату приміщень різного призначення (виробничого, суспільного, навчального, побутового тощо). Корекція кольорового рішення здійснюється з метою створення позитивного емоційного стану людини. Ергономічне дослідження на даному етапі тісно пов’язане з формоутворенням об’єкту проектування.
На етапі художньо-конструкторського – компонування – враховуються та використовуються усі дані, яки були отримані у процесі аналізу прототипів та у результаті пошукового етапу. Крім того, враховуються попередні варіанти кольорового рішення та їх зв'язок з формою об’єкту проектування, тому, що колір дозволяє відокремити або згладити деякі функціональні елементи форми.
Єдність ергономічних та художньо-конструкторських рішень – найважливіша умова успіху процесу проектування, створення засобів виробництва та предметного середовища, яке відповідає вимогам «людського фактору».
Матеріал і конструкція, технологія перетворення одне в друге – це дуже важливий аспект художнього проектування. Усі основні матеріали, що використовуються у сучасному промисловому виробництві, можна об’єднати у три групи. Це деревина, метал та пластичні матеріали (до останніх, крім пластмаси, відносяться бетон та залізобетон).
У різних промислових виробах матеріал та конструкція по різному впливають на форму об’єкту проектування. Перш за усе, це вплив властивостей матеріалу на конструкцію виробу і навпаки. В об’єктах, де конструкція являється елементарною, матеріал використовується у моноліті, наприклад, у посуді з пластмаси та металевих інструментах. В найпростіших конструкціях форма об’єктів в основному залежить від «роботи» самого матеріалу. У більшості випадків матеріал впливає на форму не безпосередньо, а через конструкцію.
Наприклад, у формоутворенні меблів останнім часом, з’явилися нові тенденції впливу, які безпосередньо пов’язані з появою нових матеріалів, що у свою чергу впливає на конструкцію виробів. Меблі, в яких метал використовується в якості основного конструкційного матеріалу, відрізняються більш вільною просторовою організацією та можливістю складної трансформації(сучасний стиль «Хайтек»).
Можна виділити деякі типові конструктивні системи, що виконуються із різноманітних матеріалів, які надають формам споруд та виробів, характерні ознаки, які впливають на їх пластику та тектоніку (тектоніка – наука про вплив матеріалу на її форму та роботу конструкції). Існують два основних типа конструкції – просторово-відкриті (монолітні або решітчасті) та конструкції, які виконуються у єдиному об’ємі.
З розвитком виробництва та попиту, у об’єктів технологічної діяльності заявляються, як правило, нові робочі функції, а нова техніка та технологія (це особливо стосується електроніки, комп’ютерної техніки тощо) дають можливість використовувати нові конструкції, що відповідно, змінює не лише габарити виробів, але і їх форму.
Мал. Меблі у конструктивній основі яких закладений метал.
Необхідно відзначити, що вплив нових матеріалів та конструкцій на форму не здійснюється автоматично, іноді деяких час зберігається традиційне рішення зовнішнього вигляду виробів та машин (деякі моделі автомобілів, засобів пересування, прасок тощо). У даному випадку форма знаходиться у протиріччі до конструкції, функціональні та виразні можливості яких, використовуються частково. Перетворення зовнішнього вигляду об’єкту технологічної діяльності, можливо завдяки творчому впливу дизайнера на процес проектування. Але, дизайнер повинен враховувати де які аспекти:
- У процесі формоутворення об’єктів проектування використовуються різні конструктивні системи, тому, важливим являється те, що дизайнер повинен виявити у зовнішній формі виробу, визначити основну конструкційну особливість. Якщо ж за основу конструкції вибирається другорядний конструктивний елемент, то цілісність форми руйнується.
- При використанні старої, діючої форми для нового за функціями об’єкту технологічної діяльності, не обов’язково прив’язуватися до усіх елементів форми старої конструкції. Тобто – новим функціям повинна відповідати нова конструктивна основа.
Характер зовнішньої форми сучасного об’єкту проектування тісно пов'язаний з технологією його виготовлення. У більшості випадків, кожна сучасна технологія (литво, зварювання, штамповка тощо) надає нові можливості, з точки зору нового формоутворення, тому для отримання нової повноцінної форми виробу, потрібно шукати та використовувати нові технологічні методи. Від дизайнера вимагається не тільки володіння знаннями у галузі сучасних технології, а також постійне вивчення та пошук нових способів вирішення технологічних завдань. Впровадження нових технологічних методів часто пов’язане з організаційними труднощами, але дизайнер, повинен відстоювати своє рішення, якщо це економічно виправдовується та сприяє створенню нових якісних виробів. (Відомо, що за хорошим проектом, іноді виготовляються погані вироби).
Коло питань, які повинен вирішувати дизайнер у галузі технології дуже поширений. По-перше, це врахування трудомісткості виготовлення виробів та значення найбільш раціональних методів його відпрацювання. Тут вагоме значення мають два аспекти - правильне поєднання різних матеріалів та вміння по можливості виключати технологічні процесі, пов’язані з ручною обробкою матеріалів. Друге, яке безпосередньо відноситься до технології та якості форми, - це питання про можливість укрупнення деталей – заміна декількох деталей однією, або використання меншої кількості різних деталей. Однак, таке укрупнення елементів об’єктів проектування має бути в межах розумного, оскільки іноді збільшений елемент може вступати у протиріччя із усією формою конструктивного рішення.
Трете питання – про використання стандартних, або раніше спроектованих вузлів, агрегатів та елементів, з яких може складатися конструкція виробу, тобто питання уніфікації елементів конструкції.
Останнє питання – впровадження нової техніки. Прослідковується прямий зв'язок між новими прогресивними технологічними рішеннями, які можуть іноді докорінно змінювати форму об’єкту проектування та тим, як це відбивається на економіку та культуру виробництва. Урахування нових технологічних досягнень дає підвищення працездатності виробництва, сприяє формуванню культурних цінностей працівників. Але, слід остерігатися захопленням перенесення модних форм із однієї області проектування до іншої. Наприклад, модна тенденція у машинобудуванні – обтічність форми, при механічному впровадженні у станкобудівництво, набагато ускладнило конструкцію основних деталей, і відповідно процес виробництва станків.
Вказані етапи розробки дизайн-проекту можна умовно враховувати послідовними, але іноді вони проходять паралельно, що добре видно з таблиці (на стор.). У таблиці вказані етапи розробки дизайн-проектів об’єктів технологічної діяльності (графа – «результати роботи художника-конструктора») та п’ять стадій інженерного проектування промислових виробів (графа – «стадії інженерного проектування»): технічне завдання, технічна пропозиція, ескізний проект, технічний проект, розробка робочої документації. Етапи дизайн-проектування, по суті, зливаються у єдиний процес з інженерним, і починаються ще до складання технічного завдання, а закінчуються доведенням дослідного зразку до виробництва. Інженерне- та дизайн-проектування створюють процес розробки виключно корисних виробів, які є зручними у експлуатації, технічно досконалими, економічними та гарними. Але художнє конструювання має власні особливі завдання, тому процес розробки дизайн-проекту здійснюється відокремлено від процесу інженерного технічного проектування.
З урахуванням цих особливостей, розглянемо етапи дизайн-проектування.
Дата добавления: 2016-07-27; просмотров: 1618;