Особистість визначається Муньє як «духовна істота, що конституюється, як така, способом існування і самостійністю у своєму бутті».


Головне завдання особистості полягає в тому, щоб спільно з іншими особистостями будувати персоналістське співтовариство, яке, на думку Муньє, є таким станом суспільства, в якому б особистість виступала не тільки як найголовніша цінність, але і як найперша реальність.

Як можливе персоналістське співтовариство? На поставлене питання Муньє пропонує цілий комплекс заходів, в результаті яких воно стане реальністю. У «Маніфесті персоналізму» він зазначає, що «революція, чинена заради особистості, може користуватися лише засобами, що узгоджуються з особистістю».

В першу чергу це духовні індивідуальні засоби кожної особистості: роздуми і зосередженість, позбавлення від фантомів. Але також це можуть бути і колективні засоби, а саме створення нових персоналістичних співтовариств на основі старих окостенілих людських суспільств, навколо яких будуть поширюватися ідеали і цінності майбутньої цивілізації. Яким способом нове співтовариство змінить старе суспільство?На таке питання у Муньє дві суперечливі відповіді. По перше, він стверджує, що світ особистості не виносить насильства, і що персоналістична цивілізація знаменує собою органічний етап персоналізації людськихвідносин. По друге, тут же обумовлюється, що «якщо в остаточному підсумку виявиться, що ми дозріли для того, щоб змінити агонізуючий суспільство безлад, і що тільки насильство (і це ймовірно) зможе принести остаточний успіх, тоді не буде ніякої значущої причини виключати його». Що ж стосується персоналістської проекції на інші сфери соціального життя, то Муньє і його соратники пропонують наступні механізми його перетворення: персоналістське виховання дітей; емансипація жінки; в політиці – плюралістична держава; в економіці – децентралізація аж до особистості; примат праці над капіталом; свобода через інституціювання примусу і т. п. Отже, вважає Муньє, всьому цьому передуватиме не тільки духовна, а й економічна революції, які ним ототожнюються: «духовна революція буде економічною або її не буде. Економічна революція буде духовною або вона не буде революцією».

Муньє характеризує свою теорію як філософське, моральне і соціальне вчення, засноване на визнанні абсолютної цінності особистості. Людська особистість, пише Муньє, «є первинна реальність», вона є «головним об'єктом і необхідним змістом філософії» («Esprit», 1948, No 11, р. 685). Муньє різко відмежовує поняття особистості від поняття індивідуума. Якщо індивід, по Муньє, – це ізольоване людське «Я», замкнуте в собі, занурене у свій внутрішній світ людини, то особистість – це вища духовна сутність, «єдина з усіх реальностей Всесвіту, справді володіє мистецтвом спілкуватися». На противагу індивіду особистість прагне не до досягнення особистого щастя, а до блага всього суспільства. Але особистість, в розумінні Муньє, не може задовольнитися лише земними ідеалами. Вона в кінцевому рахунку «над» умовами природи і суспільства. Кінцева мета особистості – перевершити «емпірічний план» свого існування і полинути до «надлюдського світуабсолютних цінностей». У цьому заклику до потойбічного, до містичної «Благодаті» персоналізм Муньє спирається на непорушні «істини» християнства і виступає як релігійно-філософське вчення про католицької орієнтації. Хоча Муньє закликає особистість до боротьби і активного служіння людству, він вважає основним завданням кожної людини духовне самовдосконалення і прагнення до трансцендентного. Без орієнтації на трансцендентність «всяка свобода і всяка діяльність ведуть до поневолення». Персоналізм Муньє – один з різновидів волюнтаристського ідеалізму (хоча сам Муньє називав своє вчення «реалізмом», протиставляючи його ідеалізму і матеріалізму). Не заперечуючи реального існування зовнішнього світу, Муньє стверджував примат духовного над матеріальним, вважаючи, що «саме завдяки духу всі речі мають щільність.

Mуньє поділяє спільну з екзистенціалізмом теорію «залучення» (engagement), але вносить до неї певні зміни. Згідно думки філософа, особистість не «кинута» в світ, не ворожа йому, а розумно «залучається», активно включається в нього, перетворюючи його відповідно до своїх морально-політичних й життєвих устремлінь.

Персоналізм Муньє ставив перед собою і конкретні соціально-політичні життєві завдання: боротьбу з капіталізмом і колоніалізмом, виступи проти фашизму, підтримкумиру і т.п. Для їх вирішення та поширення ідей персоналізму в цілому Муньє спробував організувати міжнародну групу журналу «Esprit», яка б виступила єдиним фронтом (правда, досить короткочасним) з рухом т.зв. «Третьої сили»; Муньє висловив солідарність з Рухом Опору і т.п. Але, виступаючи в ролі відновлювача сучасного світу, Муньє вбачав шлях звільнення людства в плані морального оновлення особистості і оздоровлення суспільства. Він виступав, з одного боку, як рішучий противник капіталізму, з іншого – відкрито оголошував про необхідність подолання марксизму, відкидав диктатуру пролетаріату, класову боротьбу, партійну організацію, вчення соціалістичної революції. Муньє висунув ідею «персоналістської і общинної духовної революції», програму він виклав у «Маніфесті персоналістів», проти поставляючи йому «Комуністичний маніфест» Маркса і Енгельса. Основні положення персоналістської програми свідчать, що «істинне суспільство носить особистісний характер, само є особистістю особистостей».

Основну увагу Муньє було направлено на «чистоту» духовних цінностей. Фактично Mуньє вів нерішучу політику т.зв. «Атантізму» (вичікування), за що його різко критикували франц. комуністи (R. Garaudy, Lettre à Ε. Mounier, homme d '«Esprit», P., 1949).

Очевидно, що інтерпретація персоналістської ідей представників французького персоналізму не позбавлена суперечностей. Принагідно зауважимо, що саме цей філософський напрямок активно вплинув не тільки на соціальну політику Ватикану, але і став натхненником студентських заворушень у Європі.

Лакруа Жан (Lacroix, Jean) (1900-1986), французький філософ-персоналіст, мораліст і історик філософії. Народився 23 грудня 1900 в Ліоні; середню освіту здобув в домініканському коледжі і в коледжі єзуїтів, а вищу – в Ліонському католицькому університеті, де йому було присвоєно ступінь ліценціата словесності і ліценціата права. Після завершення вищої освіти Лакруа зацікавився філософією і вступив до Сорбонни, де під керівництвом Л.Брюнсвіка підготував і в 1927 захистив дисертацію на ступінь агреже. У цей період познайомився з Лабертоньєром, чиї праці, особливо робота про персоналізм, здійснили сильний вплив на Лакруа, як і твори Моріса Блонделя, про які пізніше він написав книгу (Maurice Blondel, 1963). Глибокий вплив на Лакруа, як і на французький персоналізм в цілому, зробила також концепція Бергсона, хоча по ряду питань Лакруа полемізував з ним у своїх роботах.

Зустріч в 1928 з Е. Муньє поклала початок довгому співробітництву, яке відіграло важливу роль у філософській долі Лакруа.Спільно вони заснували в 1932 журнал «Дух» («Esprit»). Лакруа був членом редакційного комітету журналу і продовжував цю роботу після смерті Муньє (1950). Численні статті Лакруа, поміщені в цьому журналі, були присвячені соціально-політичним проблемам, ролі права і демократії, соціалізму і синдикалізму, питанням про відповідальність християн в сучасному світі та ін. Деякий час Лакруа був професором ліцею, а в 1937 повернувся в Ліон, де викладав до 1968. Заснував місцеву організацію руху «Esprit». З 1945 по 1980 вів розділ філософської хроніки в газеті «Світ» («Le Monde»). Найбільш важливі з його статей і заміток про інтелектуальне життя Франції, про моральні і соціальні проблеми, зібрані за тридцять років, були опубліковані в книгах «Панорама сучасної французької філософії» (Panorama de la philosophie française contemporaine, 1968) і «Почуття і моральне життя» (Les sentiments et la vie morale, 1952). Лакруа часто читав лекції за кордоном – у Бельгії, Швейцарії, Канаді, Латинській Америці.

Лакруа розвивав новий раціоналізм, або філософію духу, яка визнає значимість сфери «дорефлексивного». У центрі роздумів Лакруа – особистість, її свобода, відносини з іншими людьми і з Богом. Персоналізм, вважає він, – це не якась певна концепція, а духовна орієнтація, властива багатьом філософським вченням минулого і сьогодення. Про особистості міркували Платон і Августин, Декарт і Кант, Прудон і Маркс. Лакруа неодноразово заявляв про прихильність до традиції французького раціоналізму з її рефлексивним методом, розуміючи рефлексію як сам акт духу. Одним з найважливіших витоків персоналізму він вважав філософію Декарта, вчення про cogito, причому підкреслював значення сумніву як необхідного та фундаментального для здійснення свободи особистості, героїчного елемента волі. У сумніві відкривається безперечний характер людського буття; індивід, розкриваючи себе у своєму мисленні, усвідомлює самого себе як особистість. Таким чином, мислення і буття – вихідна точкаособистості. Друге джерело персоналізму – концепція Канта, його ідеї про гідність, значущість особистості, про те, що вона являє собою не засіб, а мету.

Особистість, за Лакруа, існує в постійному діалозі з собою, з іншою особистістю і з Богом. Вона ніколи не дана собі повністю, а є невпинним самотворенням. Особистість живе в своїх зовнішніх формах, але жодна з них її не вичерпує. Всяка справді людська діяльність, справжнє мислення – діалог. Етичний вибір, здійснюваний волею, спонукає особистість до орієнтації на співтовариство і на іншу особу. У ній завжди співіснують і протиборствують дві тенденції: прагнення до індивідуалізму і тяга до спільноти. Лише у відношенні з іншим особистість знаходить сенс існування, власну внутрішню свободу. Однією з найважливіших характеристик особистості Лакруа вважав її соціальну залученість – причетність сім'ї, батьківщині, людству. Така позиція, є спільною для всіх представників персоналізму, визначила їх інтерес до соціальних і політичних проблем часу, висування ідеї про революцію, здійснюваної на двох рівнях – на рівні самої особистості і на рівні соціальних інститутів, спільнот, членом яких вона є. Залученість глибинним чином пов'язана з іншою здатністю особистості – до трансцендування, виходу за межі самої себе. Перебуваючи в постійному розвитку, в діалозі з собою та іншими, особистість вступає і в діалог з Богом – єдиним Іншим, який може обґрунтувати реальність окремого суб'єкта, «я», і дати йому можливість відкритися собі подібним, створивши відношення «ми». Лакруа боровся проти чистого наднатуралізму, вважаючи, що завдання полягає у розвитку постійного діалогу іманентного і трансцендентного, де посередниками виступають такі інститути, як сім'я, праця, держава, право. У такому трактуванні втілення він слідував ідеям одного зі своїх учителів – М. Блонделя.

 



Дата добавления: 2016-07-27; просмотров: 1552;


Поиск по сайту:

Воспользовавшись поиском можно найти нужную информацию на сайте.

Поделитесь с друзьями:

Считаете данную информацию полезной, тогда расскажите друзьям в соц. сетях.
Poznayka.org - Познайка.Орг - 2016-2024 год. Материал предоставляется для ознакомительных и учебных целей.
Генерация страницы за: 0.009 сек.